Kõigepealt halvad uudised: Veepeetuse korral ei saa midagi teha, mille keha käivitab enne menstruatsiooni algust. Näiteks Tartu loomaarst Riina Uibopuu hindab paksust järgmiselt: kui asetada peopesa seisva koera seljale ja ribid on tuntavad, on koer normaalse toitumusega. Liha, kana, kala, munad: Üks portsjon selle grupi toiduaineid annab umbes 80 kcal. Rosendorffi meetodiga. Loomaarstide hinnangul on ülekaaluline iga viies koer. Energiavajadus väheneb vanuse suurenedes.

Pool köögiviljadest võiks kasutada toorelt, pool aga hautatult, keedetult või aurutatult.

Ettevõtja Teet Kalmus 43 kirjutab, kuidas ta võttis endale eesmärgiks paarikümnest liigsest kilost lahti saada ja üllatus. Nüüd: 83 kg Foto: Jassu Hertsmann Minu kaalukasvamise lugu on sarnane tuhandete inimeste omadega.

Köögiviljadest eelistada lehtsalatit, kapsast, nuikapsast, redist, kurki, tomatit, kaalikat, porgandit, peeti, brokkolit ja lillkapsast. Talvisel ajal sobib osta külmutatud köögiviljasegusid, kuid siingi jälgi nende energiasisaldust.

Enesetunne ja üldine tervis on määravaks sellele küsimusele vastamisel. Osadel inimestel rasv ei kogune, kuid käesolev kirjutis ei puuduta neid. Meestel arvestada paksust oma nooruse kaalu järgi ja rasvapolstri paksuse järgi. Kaal meestel väga erinev ja sõltub lihasmassist ja kondi suurusest.

Näiteks lillkapsa-brokolisegu annab üle kahe korra vähem energiat kui maisi, herne ja paprika segu. Kaunviljad on headeks valguallikateks ja täidavad hästi kõhtu, kuid nende energiasisaldus on võrreldes teiste köögiviljadega suurem.

Ära unusta ka puuvilju, mida võiksid süüa umbes kaks portsjonit päevas 1 portsjon annab ca 50 kcal. Mõned puuviljad on väga energiarikkad nt banaan, viinamarjad ning nende suurtes kogustes söömist tuleks kindlasti vältida. Piimatooted: Ühe portsjoni keskmiseks energiasisalduseks on umbes kcal. Toidusedelisse sobivad hästi hapendatud tooted, kodujuust, kohupiim, madala rasvasisaldusega juust ja toorjuust.

Toorjuust sobib hästi kasutada ka võileivamäärdena katterasvade asemel. Vahel võib nautida ka koorejäätist, kuid eelistada madalama rasvasisaldusega sorte, mis ei ole kaetud glasuuriga.

Paksus liige soltub kaalu

Liha, kana, kala, munad: Üks portsjon selle grupi toiduaineid annab umbes 80 kcal. Eelistada väiksema rasvasisaldusega kvaliteetset tailiha lihaveise- või seafileed.

Paksud mehed, võtke end kokku ja tehke järele!

Broileri- ja kalkuniliha puhul valida filee või kintsuliha ja loobuda nahast, mis sisaldab palju rasva. Hoolega tuleks jälgida toidu märgistust, kuna näiteks õrnsoola kanafilee võib sisaldada tunduvalt vähem fileed kui maitsestamata kanafilee, seevastu aga rohkelt soola. Hakklihast eelistada delikatesshakkliha, mille rasvasisaldus on väga väike.

Toiduvalmistamisel eelista hautamist ja grillimist praadimisele.

Kala tuleks süüa vähemalt kaks korda nädalas. Eelistada rasvarikast lõhet, forelli, sügisel aga ka räime, mis sisaldavad palju asendamatuid rasvhappeid ja D-vitamiini. Paljud kauplustes müügil olevad kalatooted on valmistatud surimist.

Surimi on kalahakkliha, mida saadakse tavaliselt valgest kalalihast. Kala roogitakse, eemaldatakse luud, veri, rasv ja nahk, peenestatakse ning pestakse mitu korda.

Spetsialist selgitab: millised toidud teevad paksuks? Paradoksaalsel kombel esitatakse samu toiduaineid kord ühes, kord jälle teises võtmes.

Saadakse peaaegu maitsetu valge pasta, mis pressitakse ja külmutatakse. Surimit kasutatakse mitmesuguste kalatoodete, näiteks kalapulkade ja -burgerite valmistamiseks. Surimist toodetakse ka krabimaitselisi tooteid.

Personaaltreener: kaalu langetamine on tegelikult lihtsam kui arvatakse - Rakvere LK - Rakvere LK

Surimile lisatakse mitmesuguseid lisandeid ning lisaaineid, mis annavad valmistootele iseloomuliku maitse, lõhna ja värvuse ning voolitakse pulgad, nuudlid, kreveti- või vähisõrgadekujulised tooted. Paneeritud kalapulkade kalaliha sisaldus on suhteliselt väike, energiasisaldus aga ligi kcal grammi kohta.

Paksus liige soltub kaalu

Kui kalapulki praadida rohkes rasvas, võib energiasisaldus tõusta ligi kaks korda, kuna paneering imab palju rasva. Muna võiks keeta või valmistada omletti, kusjuures arvestada ka praadimiseks kasutatud rasva, mis kuulub lisatavate toidurasvade rühma. Toidurasvad: Ühe portsjoni energiasisaldus on umbes 50—60 kcal.

Leivale määrimiseks eelistada võid, toiduvalmistamisel aga rapsiõli. Meeles tuleb pidada, et rafineerimata õlisid praadimiseks kasutada ei tohi, kuna tekkida võivad kantserogeensed ühendid. Võileivale määrida pigem light-toorjuustu. Margariinidest eriti küpsetusmargariinist võiks loobuda. Parem on kastmena kasutada hoopis mahla, maitsestamata jogurtit või väheses koguses oliiviõli.

Pähkleid võib kaalulangetamise ajal tarbida, kuid teha seda tagasihoidlikult, kuna need sisaldavad palju rasva ning kui juba alustatud, on raske nende söömist lõpetada.

Toidule võib toidule seemneid, kuid sel juhul tuleks võib-olla määrderasvadest loobuda.

Paksus liige soltub kaalu

Ka kõige väiksemad muutused igapäevase toidu valikul võivad aasta jooksul anda hämmastavaid tulemusi. Selle näiteks on alljärgnev tabel. Päevas söödud toidud ja nende kogused, esialgne variant Oskusliku valikuga on võimalik süüa päevas vähem ligi 56 grammi rasva ning aastas ligi 20 kg rasva.

Paksus liige soltub kaalu

Päevas saab nii toiduenergiat üle kcal vähem ja aastas üle kcal. Ülaltoodu oli ainult illustreeriv näide. Kui te ei söö iga päev näiteks hapukoort ja majoneesi, siis ärge hakake neid ka nüüd sööma. Samuti ei muutu aastas üle oma vajaduste söödud 20 kg rasva kõik keharasvaks, küll aga ligi pool sellest. Suhkur, maiustused ja soolased näksid: Ühe portsjoni energiasisaldus on umbes 40 kcal.

Spetsialist selgitab: millised toidud teevad paksuks?

Eelistage mett suhkrule, šokolaadi kompvekkidele, kuid sööge neid tagasihoidlikult, parem mitte üle kahe portsjoni päevas.

Kiusatuse vältimiseks ärge ostke neid koju valmis. Taimeteed võiks juua suhkruta, vältida karastusjooke ja küpsiseid, saiakesi, sest isegi ainuüksi mõni küpsis võib anda juba kcal. Kui võrrelda omavahel maiustusi ja köögivilju, siis — kcal saab kätte umbes kahe kommiga, köögivilju võib aga süüa — grammi — kumb täidab rohkem kõhtu? Ka soolastest näksidest kartulikrõpsud, soolapähklid, soolaküpsised tasub parem hoiduda. Puuviljamahl tuleks lahjendada veega pooleks.

Joogiks sobib hästi ka tee, eriti valge ja roheline tee, ka puuvilja- ja taimeteed, kuhu suhkrut või mett lisada tagasihoidlikult või üldse mitte. Vältida suhkruga karastusjooke ja olla alkoholi tarbimisega mõõdukas. Vesi on kõige tähtsam toitaine Inimese veevajadus sõltub väga mitmetest teguritest.

Lisaks vanusele sõltub veevajadus ka kehalisest aktiivsusest, kuna higiga kaotab inimene palju vett. Veevajadus suureneb näiteks ka valgurikka dieedi puhul. Valkude laguproduktideks on kusiaine, kusihape, kreatiin ja teised lämmastikku sisaldavad ühendid, mis suures koguses on organismile kahjulikud ja need peab eemaldama suure koguse vedeliku joomisega. Valdava osa veest saab inimene jookide ja toiduga.

Paksus liige soltub kaalu

Inimese veevajadust võib arvutada olenevalt keskmisest energiavajadusest, mis on otseses seoses kehalise koormusega. Keskmine veevajadus on 1 ml kcal energia kohta. Kui inimene saab toidu ja jookidega kcal, siis peaks see sisaldama 2,5 liitrit vett, millest enamik saadakse toidu ja joogiga. Mida ette võtta? Paksust, nagu ka teisi haigusi, on kergem ennetada kui ravida.

Kuid kunagi pole liiga hilja alustada.

Paksus liige soltub kaalu

Kõhnumiseks tuleb süüa vähese kalorisisaldusega toitu ning rohkem liikuda. Koertele tuleks anda palju juurvilju nii toorelt kui ka keedetultkeedetud riisi, väheses koguses lahjat liha, lisaks kindlasti kompleksvitamiine ja mineraalaineid. Lemmikule sobiva dieedi leidmiseks tuleks siiski nõu pidada loomaarstiga, kes määrab dieedi lähtuvalt süsivesikute, rasvade, valkude ning vitamiinide ja mineraalainete õigest vahekorrast. Kasum on kõvasti langenud, olles Autor: Kreete Sepp.

Ära söö end paksuks, mine kõndima

Üks puuviljaportsjon on umbes 20 grammi kuivatatud puuvilju või marju, seda tänu suuremale energiasisaldusele. Kuivatatud puuviljad ja marjad ei asenda värskeid, kuid nad pakuvad vaheldust. Seetõttu võiks nädalas maksimaalselt 1—2 puuviljaportsjonit tarbida kuivatatud puuviljade või marjadena.

Seened ise on väga energiavaesed ning üks portsjon on grammi värskeid seeni. Samamoodi võib neid toitumisstiile järgides ka kaalust alla võtta. Ent mis õigupoolest paneb inimesi sööma ja toidust saadud energiat kulutama? Kelner tõi näitena püramiidi, mis koosneb kahest tulbast.

Kui sööme rohkem kui ära kulutame, siis võtame kaalus juurde. Kui sööme vähem kui kulutame, siis langetame kaalu.